2023-04-04 11:40Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN: Sinnesrum ska främja elevernas utveckling

En bild på Anna Benedetto.En värdefull satsning. Så beskriver Anna Benedetto som är rektor för den anpassade grund- och gymnasieskolan i Nossebro det nya Sinnesrummet.

Eleverna på anpassad grundskola i Nossebro kommer att få ett Sinnesrum, vilket ska främja deras mående och utveckling.

I den anpassade grund- och gymnasieskolan i Nossebro går sex elever. Den senaste tiden har ett särskilt Sinnesrum färdigställs på skolan, i ett utrymme som tidigare användes som förråd.

– Det här erbjuder en värdefull möjlighet för eleverna att komma ner i varv och ladda om. Det är naturligtvis viktigt för alla att kunna göra det, och särskilt viktigt är det för elever som har särskilda behov. Därför känns det oerhört bra att vi kunnat genomföra det här, säger Anna Benedetto som är rektor för den anpassade grund- och gymnasieskolan i Nossebro.

Material och sensoriska föremål som väcker och stimulerar olika sinnen finns i lokalen. Väggarna har målats mörka och en ny mörk matta har lagts in, belysningen har även förändrats för att bidra till elevernas välmående. Sinnesrum är en väletablerad, forskningsbaserad del av arbetet med att bidra till utvecklingen hos personer med funktionsvariationer.

– Tanken är att vårt Sinnesrum ska kunna hjälpa eleverna att bibehålla energin och koncentrationen under skoldagen. Personalen har som vanligt varit väldigt engagerade och haft mycket värdefulla och kunniga idéer på hur vi kan underlätta och förbättra för eleverna. Nu längtar vi efter att få se barnen och ungdomarnas reaktioner, säger Anna Benedetto.

Välkommen klockan 10 onsdagen den 12 april för att möta eleverna och lärarna när de utforskar den nya lokalen i D-huset i Nossebro skola.

Om Essunga kommun

Med 5 700 invånare är Essunga är en av landets minsta kommuner och det är vi stolta över: här har vi nära till varandra och nära till naturen. Dessutom finns här en enorm drivkraft och ett stort engagemang. Vi har flest egenföretagare i hela Skaraborg och ett ovanligt starkt föreningsliv. Vi är små och naggande goda: se bara på Nossebro marknad som månad efter månad, i 120 år, har välkomnat besökare till vår bygd. Nu som då är vi det lantliga navet mitt i en tillväxtregion. Här är lätt att leva det goda livet! Allt fler upptäcker områdets charm och vi växer. Siffror från SCB visar att nio av tio tycker att det här är en bra plats att bo på. 99% känner sig trygga. Och är du sugen på storstadspuls ligger Göteborg bara en timme bort. Sedan kommer du hem igen. Till lugnet och skönheten.