2023-01-04 12:30Pressmeddelande

Då öppnar bibliotekets nya storsatsning: "Jätteglad"

Gunnar Källström, biblioteksansvarig, visar upp det passerkort och den kortläsare som nu finns vid entrén till biblioteket i Nossebro. Dessa möjliggör inpassering i lokalerna även efter det att personalen gått hem för dagen.Gunnar Källström, biblioteksansvarig, visar upp det passerkort och den kortläsare som nu finns vid entrén till biblioteket i Nossebro. Dessa möjliggör inpassering i lokalerna även efter det att personalen gått hem för dagen.

Den 14 januari så invigs under högtidliga former satsningen på Meröppet på biblioteket i Nossebro.

Under fjolåret så jobbades det för fullt för att förbereda bibliotekets lokaler i Nossebro för satsningen på Meröppet, som innebär att det kommer att gå att besöka biblioteket och låna böcker även efter det att personalen gått hem för dagen.

Nu är förberedelserna klara och klockan 10 den 14 januari så firas detta med bandklippning och invigningstal. Det bjuds även på rulltårta och quiz i biblioteket. På plats finns förutom bibliotekspersonalen kommunstyrelsens ordförande Daniel Andersson och konstnären Margareta Fridén Klang som skapat illustrationen på framsidan av de nya passerkort som behövs för att kunna nyttja Meröppet.

Meröppet innebär att besökare som kommer till biblioteket i Nossebro utanför de ordinarie öppettiderna ändå kan komma in i lokalen mellan klockan 6 och 22 under vardagar och mellan 10 och 16 under helger. Detta förutsatt att man fyllt 18 år, godkänner de förhållningsregler som finns i lokalen och att man har skaffat ett speciellt passerkort i biblioteket.

– Det här är en samhällsservice för medborgarna. Man ska kunna komma till biblioteket när det passar det egna tidschemat. Många arbetar under dagarna och kan därför ha haft svårt att kunna komma ifrån och låna under de tider då vi haft öppet.

– Jag tror att Meröppet kommer att leda till att fler kommer att upptäcka bibliotekets många förtjänster, att fler kommer att komma hit för att sitta och studera och att fler kan mötas här. Biblioteket är ju vårt gemensamma rum som vi har tillsammans! Det är jättefint, konstaterar biblioteksansvarige Gunnar Källström.

Hur känns det nu?

– Jättebra, jag är jätteglad för detta!

Om Essunga kommun

Essunga kommun har cirka 5 700 invånare och ligger i hjärtat av Västra Götalands län. Här hittar du vår välbesökta Nossebro marknad, ett flertal stora evenemang och ett mycket aktivt föreningsliv! Dessutom en enastående vacker landsbygd med ett härligt levande landskap!

Nettan Larsson
Kultur- och fritidschef